Het boek ''De weg naar oneindig"
Hoe bouw je een bedrijf voor de eeuwigheid?
Gepubliceerd bij 4F, november 2019
Elk mensenleven is eindig, dat van een onderneming niet noodzakelijk.
Wie kent niet de Sagrada Familia, het meesterwerk van architect Antoni Gaudí in Barcelona waaraan al sinds 1882 wordt gezwoegd? Bijna anderhalve eeuw na de start van de werkzaamheden is de kathedraal nog lang niet voltooid: elke generatie bouwt haar stuk, waarop de volgende generatie voortgaat…
Ook ondernemingen en organisaties zijn een vorm van Sagrada Familia. Want ook een bedrijf is nooit af, en altijd in beweging. Aandeelhouders, bedrijfsleiders en medewerkers moeten zich continu de vraag stellen wat ze moeten doen opdat hun onderneming nooit zou stoppen met groeien. Dat is de weg naar oneindig.
Dit boek toont de bouwstenen van die weg. Wie in termen van oneindig denkt, handelt anders dan de manager die op vijf jaar of zelfs tot aan de volgende generatie denkt.
‘De weg naar oneindig’ wordt geïllustreerd met vier cases uit de loopbaan van de auteur: bij de voedingsgroep Puratos, bij brouwer AB InBev, bij lingerieproducent Van de Velde en bij pralinemaker Neuhaus. De cases zijn geschreven vanuit de beleving van de auteur, gezien door zijn bril, gebaseerd op wat hij toen zag, hoorde, meemaakte en wist.
Elke onderneming kan oneindig bestaan, in haar dorp, in haar straat, in haar land of in de wereld. Je moet er alleen in geloven en aan werken.
Overigens, het echte leven is altijd een stuk lastiger dan wat in dit boek staat. Het lijkt allemaal een mooie rechte lijn te zijn, maar het is en was niet zo. Het was vallen en opstaan, sukkelen, wroeten en uiteindelijk lukken. Er is geen weg naar oneindig zonder schrammen, breuken en littekens. Toch moet je doorgaan.